Sunday 21 April 2013

Wawancara bersama Ustaz Hasbullah Ridzwan, Calon PAS N17 Gombak Setia

16:19 By Unknown , , No comments

Wawancara bersama calon Dun Gombak Setia N17, Ustaz Hasbullah Bin Mohd Ridzwan pada 20 April 2013 bertempat di Pejabat Pas Kawasan Gombak. Beliau akan bertanding mewakili Pas dan Pakatan Rakyat pada pilihanraya umum yang bakal diadakan pada 05 Mei 2013 ini. Ikuti wawancara berikut bersama beliau.




Boleh ustaz ceritakan serba sedikit berkaitan profil peribadi?

Saya lahir pada 3 Julai 1975, berasal dari Kampung Nakhoda, Batu Caves, Gombak, mempunyai empat adik beradik dan kini menetap di Kuala Lumpur. Telah berkahwin dan mempunyai empat orang anak. Latar belakang pendidikan dari Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Fakulti Pengajian Islam dari Universiti Kebangsaan Malaysia, dan Universiti Islam Negeri Sultan Shariff Kasim Riau. Pengalaman dalam PAS sehingga kini adalah sebagai pemangku Timbalan Yang Dipertua PAS Kawasan Gombak dan Ketua Dewan Pemuda PAS Selangor.

Adakah ustaz pernah menjadi calon pada pilihan raya sebelum ini?

Saya tidak pernah bertanding sebagai calon pilihanraya dan ini adalah kali pertama.

Apakah faktor yang mendorong ustaz bertanding pada PRU 13 ini?

Pada saya, ini adalah amanah. Untuk mengatakan ‘apa yang mendorong’ itu tidak tepat kerana seolah-olah saya menginginkan jawatan ini. Tetapi yang tepat adalah apa yang saya terima ini adalah satu tanggungjawab. Parti yang mengamanahkan saya sebagai orang yang bertanggungjawab untuk berbakti dan berkhidmat kepada masyarakat di Gombak Setia.

Di kawasan DUN Gombak Setia khususnya, apakah masalah-masalah yang sering dihadapi oleh penduduk di kawasan ini?

Berdasarkan pengalaman dari pusat khidmat sebelum ini, kita lihat antara masalah yang biasa dihadapi penduduk Gombak Setia adalah dalam soal infrastruktur, penyusunan kampung tradisi, soal pemilikan tanah dan rumah. Antara yang sering dikaitkan selainnya adalah hak orang asli. Selain itu, ketidaksaksamaan dalam memberi hak kepada rakyat juga adalah satu masalah. Pembangunan jati diri rakyat merupakan adalah perkara yang sangat perlu ditekankan.

Perubahan yang ingin ustaz lakukan sebaik menjadi ADUN Gombak Setia?

Perubahan yang ingin saya lakukan, adalah berdasarkan masalah-masalah yang telah disebut sebentar tadi dan dari situ kita akan memperbaiki dan memperelokkan kepada yang lebih baik. Yang pertama dalam soal infrastruktur, apa yang kita dapat lakukan adalah dengan kerjasama semua pihak dalam membantu kearah sifar masalah prasarana. Dalam soal penyusunan kampung tradisi pula, masalah yang umum adalah seperti saluran longkang yang tidak sistematik dan ini yang ingin kita perbaiki. Hak orang asli juga yang sering diabaikan perlu diambil berat oleh pemimpin. Oleh kerana itu, saya menitikberatkan soal kesaksamaan  kepada rakyat dalam menikmati hasil negeri secara adil. Yang lebih utama, saya ingin menyeru ditingkatkan pembangunan jati diri rakyat kerana ianya sesuatu yang penting demi menghasilkan rakyat yang berilmu, berpengetahuan dan memahami hak mereka.

Visi dan misi ustaz sebagai calon ADUN Gombak Setia?

Saya meletakkan visi merealisasikan Gombak berkebajikan, menekankan konsep unity iatu kesatuan rakyat dan meneruskan kecemerlangan yang digagaskan oleh Pakatan Rakyat sebelum daripada ini. Misi yang ditekankan adalah memahami kehendak dan keperluan masyarakat setempat, menyelesaikan masalah pembangunan prasarana setempat, mengharmonikan perpaduan erat masyarakat majmuk, menyuburkan Gombak sebagai pusat pembangunan insan melalui institusi masjid dan pusat pendidikan setempat, dan menggiatkan kegiatan dan syiar Islam.

Prinsip hidup yang dipegang selama ini?

Prinsip hidup yang dipegang saya sebelum ini adalah “fastaqim kama umirta” seperti didalam surah Hudd ayat 112 yang bermaksud “hendaklah engkau sentiasa teguh berdiri diatas jalan yang betul”. Pada saya, kehendak dan kemahuan sangat perlu dalam melaksanakan prinsip.

Harapan kepada penduduk DUN Gombak Setia?

Saya mengharapkan agar para pengundi dapat memberi peluang kepada saya dalam PRU 13 untuk berkhidmat dan mewakili suara rakyat Gombak untuk dibawa kepada peringkat DUN.




0 comments:

Post a Comment